Subscribe:

15 September 2011

Marquee Coding?

Assalamualaikum...

Apa yang anda tahu mengetahui Marquee??
Adekah ianya sejenis makanan yg enak seperti kacang Nips??

oh ya.. mengunyah kacang nips di bus stop sambil menunggu boipren tesayang dalam keadaan hujan adelah sgt menghiburkan ati ye kawan-kawan.

lupekan perihal kacang nips, but someone ask me..

"tau x mcm mane nak wat scroll text tuk web?"

err... sy bukan lah hebat.. tapi melalui pengalaman sewaktu belajar dulu, sy menggunakan coding marquee.. mari kite same2 belajar.

Marquee adelah salah satu coding HTML yg diguna pakai untuk membuat scroll text, atau dlm bahase pasornyer, "pekataan itu boleh menari-menari".

okay mari kaji coding ini..

hasilnya akan jadi seperti ini..

Saya suka makan

marquee slide adelah untuk ianye bergerak dan berhenti pada direction yg telah kite pilih, jika anda pilih direction left, maka ianya akan bergerak ke left, dan jika anda mau ke kanan, maka ianya akan bergerak ke kanan.. ikut sedap rasa anda sahaje nak arahkan ke mana.

Mari kaji yang berikutnyer..

Saya suka makan

marquee scroll adelah untuk ianya terus bergerak sampai subuh esok dan esok dan esok dan..

Seterusnye..


Saya suka makan

Lagik..


Siput
Lipas
Arnab

scrollamount adelah digunakan untuk me-level-kan speed scroll text berkenaan. Jika anda mahu meletakkan gambar juga boleh.. kaji coding di bawah ini..

ini adelah mempromote muke sendirik ni.. hehe.. sowi...=D

smile

untuk meletakkan imej, anda boleh menggunaka coding "img src" itu adelah pendekkan bg image source.


Nak aku berhenti? Tekan mouse atas aku sekarang!

jika anda tak sempat nak membace scroll text yg telah terlepas. anda boleh menggunakan coding "onmousedown="this.stop();"" melalui kepahaman sy, coding ini bermaksud, jika kite menekan mouse pada scroll text tersebut, text tersbut akan berdiam diri, dan coding ini "onmouseup="this.start();"" apabila kite melepaskan mouse, text tu akan kembali berlari2 riang.

berbeza dr coding di bawah ini, jika anda sgt malas menekan mouse atau jika anda mahu memanjangkan jangka hayat mouse anda.. anda mungkin boleh menggunakan coding ini..


Nak aku berhenti? Letak mouse atas aku sekarang!

coding di atas menggunakan "onmouseover" dan "onmouseout", tuk memberhentikan text dan menjalankannya semula.. same saje konsep, cube sikit perubahan saje.

actullay, there's a lot of type lg marquee, tp yg biase digunekan tuk HCI adelah seperti di atas. Jika anda mau laen2 jenis marquee.. boleh la search di google ye =)

oleh itu, ini sajelah pembelajaran kita pada hari ini.. sy cume berkongsi ilmu yg sy tau.. salah dan silap mohon dimaafi.. mintak tegur ye ape yg sy slah.. dan jika ade ape2 yg nak tambah dan mau share.. sila2.. amat dialu2 kan.. =)

Terima kasih kerana membaca, dan salam.. =)


0 orang tak puas hati!:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers